Klump i halsen

Har sett filmen "This is England". Otroligt bra film. Har ni inte sett den så är det bara att köpa eller hyra den. För er hobbygangstrar så finns den nog att ladda hem nånstans ute på World Wide Web.
Hur som helst så fastnade jag för ett stycke i filmen. Vid ett tillfälle visar dom sekvenser från Falklandskriget när det just tagit slut. Men det är inte bilderna jag tänker mest på. Musiken är fantastisk! Jag spolade* tillbaka flera gånger för att få avnjuta detta masterpiece. Kollade eftertexterna efter filmen och fick då reda på vad kompositören heter. Ludovico Einaudi heter denna fantastiske man. Just detta stycke heter "Fuori dal mondo", och är nåt av det vackraste jag hört. Den som lyssnar på det och inte blir berörd (minst en klump i halsen) kan icke vara mänsklig. Gör undantag för vissa "musikälskare" som lyssnar på Britney, Backstreet boys etc. Tycker ändå bara synd om er. Ni tror att det är musik?!
Tycker att Ludovico Einaudi påminner väldigt mycket om Michael Nyman. Han som komponerade musiken till filmen "Pianot". Otroligt vacker musik i hela den filmen. Griper verkligen tag i en och ger en ingen chans att ta ett enda andetag.
Får mig att undra om det förresten är för sent att lära sig spela piano?


*Heter det spola tillbaka på DVD?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0