Modell

Kommer på mig själv med att se Janice Dickinsons bootcamp. Jag är inte intresserad av mode för fem öre, men det blir bra TV. Dom är dödligt seriösa med vad dom gör, men dom är lyckliga i sin lilla värld och totalt ovetande om vad som händer i den riktiga världen.
Kommer ihåg när jag jobbad på The Ritz i London. Jag och en annan svensk bartender gjorde lite freelansande jobb när vi var lediga. Det blev en hel del modegrejer. Då fick man se mycket vad som händer bakom kulisserna. På TV ser det ju skittufft ut, riktigt jäkla soldatmässigt enligt de som är med. Men hur jobbigt är det egentligen att strutta fram och tillbaka på en catwalk? Javisst blir man bländad av kamerablixtar, man måste hinka i sig champagne och snorta säckvis med kokain, man kanske bryter en nagel eller en stilettklack går av. Men är man hård som sten så är det ingen fara.
Vidare måste man ha en säregen personlighet. Kommer då raskt in på en konversation som ägde rum mellan mig och en manlig modell som kom fram till mig innan en show för Topshop.  Jag var ansvarig för en av de större barerna på showen och inte att leka med den dagen.

MM (Manlig Modell): "Give me a box of champagne."
JK (Jonas Karlsson): "No."
MM: "What?! Give it to me now."
JK: "Why?"
 MM: "Because I want one for me and the other models."
JK: "Sorry, man. You´ve got everything you need in the changingroom already."
MM: "I wan´t a box and I wan´t it now!"
JK: "Never gonna happen." (Vid det här laget är jag irriterad, men lugn som alltid)
MM: "Who do I talk to to get me a box of champagne?!"
JK: "Me. And I say no."
MM: "Oh, well fuck you." (Säger han och stormar ut)
JK: "Bye-bye then."


Nu kanske ni har en mer ingående förståelse för min kärlek till dessa varelser. Det blev ett jäkla liv efter han hade "pratat" med mig. Han gick till sin chef som också var på mig men med mer förståelse att champagnen trots allt var för gästerna och inte för modellernas privata orgier i logerna. Man lär sig också att inte vara otrevlig och att alltid hålla sig cool. MM sprang runt till de andra barerna också, men jag hade satt käppar i hjulen för honom och varit före och pratat med de andra bartendrarna. Ingen mer champagne för stackars MM.
Jag har även blivit erbjuden modelljobb..............två gånger till och med. Men det är alldeles för manligt för mig. Jag kräver mer delikata yrken.........eller inte.



Braccae illae virides cum subucula rosea et tunica Caledonia-quam elenganter concinnatur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0