snö

Bättre sent än aldrig som en del säger, men det kan diskuteras. Just nu vräker det ner snö över Umeå som aldrig förr. Själv värmer jag mig genom att dricka lättyoghurt och kolla på lejon på Animalplanet, vilka kontraster. Snö vs. savann. Måste ändå erkänna att jag är lite av en snögubbe så jag är nöjd med var jag är för tillfället. Dock har jag bryderier i form av sko val (ett eller två ord?). Jag har riktiga skräpskor. Otroligt bekväma, men skräpiga. Som tur är har sveriges kongliga öfverhufvud förärat mig med två par fina marschkängor. Visst ser jag ut som en clown i dom, men jag tar mig fram i snön som en skoter.
Detta snöfall får mig dock att också tänka på lite mer seriösa saker som pågår i världen. Nämligen global uppvärmning. Är det nån som, vid det här laget, inte vet vad det är så ber jag den personen logga ut från "World of warcraft", stänga av datorn och ta en titt på nyheterna. Eller ännu bättre, du kan väl ta och se Al Gore´s "En obekväm sanning". Inga jäkla level 40 priests där inte som kan heala ozonlagret (nu kanske jag snodde det från Björn Gustafsson, men menade det inte). Tyvärr så tror många att när den globala uppvärmningen väl slår in med dunder och brak, så kommer vi att kunna ligga på playan och sippa piña coladas här uppe i Umeå, året runt.
FEL! Jämför oss med Sibirien. Vi ligger på samma breddgrader. Vad är skillnaden förutom språk och att vi svenskar är så otroligt snygga? Golfströmmen. Smälter polarisen kommer golfströmmen att ändra riktning. Och som alla vet är det ju den som gör att vi för tillfället har så milt väder här uppe i Norden. Försvinner den så får vi lika fint klimat som Sibirien. Eller värre. Jag snackar permafrost.
Nu sitter säker alla skoternördar och jublar av glädje och pratar högt och manligt om hur de ska sladda runt med sina v-max, alaskor och gud vet vad dom heter, när det är tre meter snö på midsommarafton. Glöm ej att det är farligt att partaja och dricka på en och samma gång.



Har nu bytt kanal och ser på nyheterna på CNN. Man ska vara inne och hipp och följa det amerikanska valet.
Ja, jag håller på demokraterna. Jag sitter inte och skriker i soffan som om det är en hockeymatch, men lite intressant är det. Jag gillar Barack Obama, han verkar helt OK (eller det närmaste en politiker kan komma OK). Däremot får jag kalla kårar när jag ser och hör Hillary Clinton. Hon är riktigt läskig. Det är nästan så att jag gillar Dick Cheney bättre och då är det illa. Bill Clinton träffade jag några gånger på The Ritz i London och han är fortfarande min stora favorit, ett riktigt hygglo. Nu orkar jag inte gå in djupare på hur/varför jag gillar/inte gillar dessa individer, men jag lovar en dag när jag är sysslolös att skriva lite mer.



Oderint dum metuant.

Kommentarer
Postat av: Gött mos

hur mår mikron förresten...? =)

2008-02-28 @ 21:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0