Nu har det börjat!

Nu har det nya militära året officiellt sparkat igång.
Uppstarten var mycket informativ. Det blir en hel del jobb i vår med många övningar både i Sverige och i andra länder. Jag hinner nog med en hel del utbildningar också som det ser ut just nu.
I och med uppstarten har jag nu också gått upp som ställföreträdande gruppchef (kommer också att ibland gå som gruppchef), så det betyder mer arbete vid sidan om. Det ska planeras inför övningar etc. Jag kommer även att delta med andra förband från vårat avlånga land.
Hur som helst så var det årets första övning för min grupp i helgen. Nytt blod har anlänt och givetvis ville vi se dom i fält hur dom klarar sig. Nu hade jag yrkat för en "hård" övning med mycket skidåkning, sova i ensamma vargen m.m. Nu blev det inte så, och det är nog lika bra det så man inte skrämmer iväg en del. Det hände tyvärr ifjol efter övningen i januari som var ganska krävande. Många vågade inte åka ut på övningar igen efter det. Vi började med att packa bandvagnen med diverse material och sen tog jag ut gruppen på en liten skidtur för att se om dom var så pass stadiga så vi kunde tolka ut till förläggningsplatsen. Det gick bättre än förväntat och vips var vi ute och kunde slå upp förläggningen...........två gånger t.om. Det var bra att öva det. Sen bankade vi in det engelska radiosnacket in i våra huvuden. fr.o.m. i år ska all radiotrafik vara NATO-standard. Mycket roligt. Natten blev lugn förutom att jag tog dubbla eldpostpass och sen var det så  jäkla varmt inne i tältet att åtminstone jag inte sov så jäkla mycket. Dagen efter övade grupperingsformer och framryckningar på skidor. Eller jag var mest ute och körde bandvagn på morgonkvisten då jag redan har allt sånt inbankat i skallen. Därefter utgick vi och gjorde en mindre orienteringsövning på skidor. Chefen tog halva gruppen och jag tog den andra halvan. Soldaterna fick orientera medans jag åkte med som åskådare och instruktör. Självklart var det tung packning som gällde. Underbart!
Nu är jag tillbaka i stugvärmen och mår gott. Det är otroligt skönt att få vara ute i skogen och ha det riktigt trevligt.
Nästa helg börjar några av oss med den israeliska kampsporten/självskyddet Krav Maga. Jag ser fram emot det väldigt mycket då Krav Maga har ett rykte att vara ruskigt effektivt.
Annars är det inte mycket som händer. Jobb och insatsplutonen tar upp all min tid. Jag klagar inte. Trivs man så gör man det.



Tolkning efter bandvagn ut till förläggningsplatsen. Första gången för de flesta så ingen utrustning eller vapen bars med tanke på skaderisken.



Tolkning tillbaka till regementet. Det syns inte på bilden, men det blåste riktigt ordentligt och snöade småspik.
Det är så det ska vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0