Att handla och äta rätt!

Det här med att äta rätt är inte världens enklaste sak. Min roomie vill börja äta rätt och träna med mig så han kan komma i form. Så dagen till ära var vi ner till ICA Maxi och storhandlade. Jag har sagt att det inte blir något mer halv- och helfabrikat. Från och med nu så är det 100% hemlagat som gäller. Kosten utgör en stor del av att komma i form. Egentligen anser jag att man kan äta vad som helst så länge man tränar ordentligt, men det skadar inte att äta bra.
Väl på ICA så spatserade vi till frukt och gröntavdelningen. Där gick allt bra. Det finns inte så mycket som kan gå fel i den avdelningen. Vi handlade mången och mycket grönt och gott. Däremot var det alla andra avdelningarna som fallerade. Jag fick ryta till lite då och då för att inget hemskt skulle ramla ner i shoppingvagnen. Tyvärr så lyckades han, i ett av mig ofokuserat ögonblick, rycka åt sig ett multipack med konstiga frukostflingor (honeyloops, cocopops, frosties m.m.). Jag kunde inte sluta skratta och lät han få köpa det. Jag är trots allt inte hans pappa. Trots denna lilla incident så var shoppingen väldigt lyckad. Mycket pengar har gått åt, men det är det värt. Så nu i veckan blir det många spännande middagar. Inbakad seafoodpasta (om jag lyckas med det. Min kära mors pasta är inte att leka med), sommrig grönsaksgryta piffad med lite chorizo, hemmagjord potatismos med renskav, lax med fetaost, soltorkade tomater och pressad potatis plus mycket, mycket mer.
En annan intressant(?!) anekdot från dagens ICA besök var att roomie skulle läxa upp mig för att jag köpte en ekologisk lingondrick. Han läste innehållsförteckningen och började orera högt och tydligt att det minsann är 28% socker i saften. Tji fick han dock när det helt otippat innehåller en hel del socker i frukostflingorna också. Jag dricker inte ofta saft, men ibland är det gott med ett glas när man latar sig i TV-soffan. Istället blir det en hel del citron- eller gurkvatten.
Gött sa grisen!

Imorgon är jag ledig, men lär väl göra som alla andra på jobbet när dom är lediga och springa ner dit en stund. Vi brukar jokulera om att vi inte har något liv utanför jobbet och den bistra sanningen är nog att det har vi inte. Förvisso har vi vinprovning på kvällen, men det är ingen ursäkt. Tyvärr är det den sista provningen för tillfället då vi har betat av alla druvsorter. Kanske dags att testa något annat t.ex. whisky. Det finns så mycket men så lite tid.

Nä nu ska jag ge mig på en grapefrukt och dissikera den för att den så småningom skall inmundigas med gott mod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0