En upp och nedvänd värld!

Läste nyss att SEB:s nio högsta chefer får ett lönelyft på 7,5 miljoner kronor. De avsade sig de bonusar det har skrivits om senaste veckan men inte utan kompensation enligt medier. Det betyder ett lönelyft på c:a 10 - 25%. Jag är normalt inte den som vill lägga sig i någons privatekonomi, men ibland kan inte ens jag låte bli att reagera. Speciellt när aktieägarna få punga ut 15 miljarder (!) kronor för att rädda banken. Helt plötsligt känns det inte rättvist. Jovisst ska en bra chef kompenseras, men med måtta. Just därför är jag emot att donera pengar till 99,99% av alla världens välgörande ändamål. Rädda barnens chef här i Sverige har en årslön på över 1 miljon kronor. Varför? Han får ändå allt annat gratis. Dessa pengar kan tjäna till ett bättre syfte. Däremot så anser jag att Läkare utan gränsers sverigechef tjänar en rimlig summa (c:a 300.000 per år).

Nog snack om tråkig ekonmi och låtom oss bege oss upp i skyarna med allas våran vän, Ryanair. De har nu backat ur förslaget att ta betalt för toalettbesök under flygturen. Inte för att jag stenhårt diggar flygplanstoaletter, men för en del så kan det vara tufft. Ryanairs VD, Michael O´leary, hade ett roligt citat när han hade ett möte med The Irish Times angående detta: "Boeing kan landa på månen och tillverka smartbomber, men i h-vete att de kan tillverka en mojäng som tar emot mynt"! Jag skrattar så jag får ont! Sedan säger han, just innan mötet är avslutat, att det hela bara var ett PR-jippo. Bra försök, Mr O´leary, mycket bra försök!

Annars är väl allt som vanligt. NATO-övningen börjar närma sig och det är mycket att ta tag i. Inte alltid lätt att vara så bäst som jag. Skämt och sido så kommer det att bli bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0