Kallt?

Jo, -20C är kallt. När det dessutom har tilltagit lite blåst så kan du lägga till flera minusgrader. Jag gillar det! När du fryser utan att svettas så lever du. När du svettas utan att frysa så är det sämre. Iof så behöver din kropp mer vätska i seriösa minusgrader än i plusgrader. Alla här i Umeå gnäller just nu över temperaturerna som hänger över vårat vackra landskap, speciellt mina jobbkompisar angående tempen i våra kassabås. 11,5 - 14 grader celcius är inte ovanligt. Jag är den ende som fortfarande har kortärmat. Jag gnäller inte p.g.a. två saker; Numero uno: Jag har varit med om -50 under en fältvecka. Numero dos: Jag skulle egentligen under denna vecka, i fem dagar, ha deltagit i en "liten" vinterövning med jägarbataljonen i Arvidsjaur. Jag tackade nej till den p.g.a. att jag vill jobba och att mitt jobb behöver mig. Hur som haver. En liten bild av vad som hade väntat mig. Räkna till detta några dygn i skogen utan värme, lite mat och sömn plus enormt mycket skidande, så har ni åtminstone en liten bild av det som händer. 
Som jag alltid säger........ Köld bygger karaktärer!
Ett litet plus i inlägget är att efter att man har beviljats krypa ur vaken så ska man byta om till en torr uniform på isen utan värmekälla. Det fungerar jättebra för de flesta tills det handlar om att knyta skosnörena. Jag har sett många fallera på den punkten. Då handlar det verkligen om vilja. Fingrarna funkar inte........ sen funkar inte hjärnan. Pannben funkar alltid! Vidare så har jag varit med om längre vakbadssim.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0