Jobbutbildning

Så innan övningen var jag på utbildning på Skarpö. Min arbetsgivare har en kursgård ute i stockholms skärgård. Jag hade föreställt mig en mysig gammal 1800-tals herrgård. Icke! Det är ett toppmodernt utbildningscentra. Helt sanslöst! Deltagarna får varsitt rum som spöar de flesta hotell. Det finns allt vad man behöver. Maten var sanslöst god och vi blev ompysslade som kungligheter. Trots allt detta så är det ingen semester. Vi är där för att jobba. Jag var där med 15 andra för utbildningen Smak & Sensorik. Vi satt från 08:00 till 20:00 i tre dagar provandes dryck- och matkombinationer. Låter roligt? Jo, iof så var det så, men det är fruktansvärt allvarligt. Vi tränas så vi blir så bra det bara går att hjälpa våra kunder att välja dryck till vad de ska äta. Vi får frågor varje dag på jobbet om tipstips till olika maträtter, så denna utbildning är oerhört viktig och givande.
Vi testa över 100 olika drycker. Allt från alkoholfritt till starksprit. Dagarna gick fort och vi antecknade allt vi testade. Nu har jag ett ton med provningsanteckningar jag måste gå igenom.
På kvällarna samlades vi i baren de har nere i källaren. Skarpö har en liten bar med allt man kan tänka sig. Allt säljs till inköpspriser, så det är extremt billigt och bra sortiment.
Som en liten kommentar så sväljer vi aldrig det vi provar. Många frågar om vi gör det, men det skulle inte fungera. Gör det och du blir av med jobbet. Vi är, som sagt, inte där för att festa. Det är ett jobb.

       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0