Människan.....

Vad definierar människan? Vem är vi och varför? Genetiskt eller socialt? Varför agerar vi som vi gör i vissa situationer? AHA! Situationen! Där har ni mitt svar. Jag anser att både våra arvsanlag och vår uppväxt bygger upp vår karaktär. Däremot så är det situationen som definierar vem du är. En situation ändras alltid. Däremot ditt anlag och din uppväxt gör inte det. Hur hanterar du en vardaglig situation som vuxen? Jag är inte perfekt, men på jobbet kan jag se klockrena exempel på hur en helt vanlig medelsvensson agerar i en enkel situation. En sån simpel uppgift som att handla med en kundvagn och sen ställa tillbaka den på sin plats får den mest erfarne människan att gå i mental konkurs. Idag hände det två gånger och jag fick nästan tokspel, milt uttryckt. Du lägger upp dina varor från vagnen på kassabandet och förbereder dig för att betala. Inga problem än så länge. Men nu kommer det kniviga....... Vad gör du med kundvagnen sen? I dessa två fallen så lämnade personerna ifråga vagnarna kvar i kassalinjen för att sen bege sig hemåt. Inte populärt hos mig och de kunder som såg detta. Tyvärr kan jag inte höja rösten och förklara att kundvagnarna INTE är radiostyrda. Förut hade vi penninglås på vagnarna och då var det minsann inga problem att gå tillbaka med dom och få tillbaka sin guldpeng. Men gratis är gott antar jag...... Det bästa/värsta är att de såg så förvirrade ut innan de bara lämnade kvar vagnarna. Riktigt dåligt lokalsinne antar jag.
Trots allt detta så älskar jag mitt jobb. Det negativa jag just beskrev är inte en majoritet. En del jag träffar må vara lite vilsna, men de uppskattar vad vi gör och de vill ha vår hjälp. 99% (inte enligt SIFO, men vad vet dom?!) av våra kunder är positiva och det gör mig mycket nöjd och glad.
Nä, nog med negativa funderingar. Fick se ett riktigt roligt klipp på Youtube. Skrattar åt det varje gång. Helt underbart.
Lyssna och njut:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0